آب معدني بخوريم يا نخوريم؟

رژيم هاي غذايي و برنامه هاي تمريني براي افزايش و كاهش وزن

آب معدني بخوريم يا نخوريم؟

۴۸ بازديد

كم نيستند خانواده‌هايي كه يا سراغ آب معدني مي‌روند و بالطبع در فصل گرما ميزان خريدشان بيشتر مي‌شود يا از دستگاه‌هاي تصفيه آب استفاده مي‌كنند. آيا مي‌دانيد مصرف آب معدني هم مي‌تواند سلامتتان را به خطر بيندازد؟ اصلا تصفيه‌كننده‌هاي خانگي آب به چه دردي مي‌خورد؟
بطري آب را زير نور آفتاب نگذاريد
برخي فروشنده‌ها به دليل پر بودن يخچال، بطري‌هاي آب‌ معدني را در معرض ديد مشتري و زير نور آفتاب مي‌چينند. بر اساس بررسي‌هاي متخصصان، مصرف آب‌هايي كه در معرض حرارت و نور مستقيم يا غيرمستقيم آفتاب داغ نگهداري مي‌شوند، سلامت افراد را تهديد مي‌كند، چون تركيبات شيميايي خطرناك بطري در نور آفتاب تجزيه و وارد آب مي‌شود و همين موضوع احتمال بروز مشكلات گوارشي و همچنين سرطان را افزايش مي‌دهد. تاريخ انقضا نشان‌دهنده كيفيت آب نيست، بلكه روش نگهداري از بطري‌ها اهميت دارد.
ظروف آب معدني فقط براي يك‌بار مصرف طراحي شده‌اند و دماي مناسبي كه به بطري‌ها آسيب نمي‌زند، دماي طبيعي يخچال بين صفر تا چهار درجه است، اما در صورتي كه بطري به دفعات منجمد و ذوب شود، تركيبات سرطان‌زاي بطري پلاستيكي از بطري جدا شده و وارد آب مي‌شود. از طرفي ميكروارگانيسم‌هايي كه بعد از نوشيدن آب به ديواره بطري مي‌چسبند با شستن از بين نمي‌روند. پس همين حالا بطري‌هاي يخ‌زده فريزر را دور بريزيد و به فكر سلامتتان باشيد.

هر آبي، معدني نيست
خيلي‌ها فكر مي‌كنند هر نوع آبي كه در بطري به فروش مي‌رسد همان آب معدني است، اين يك باور رايج نادرست است و همه بطري‌هاي آب موجود در مغازه‌ها معدني نيستند. در واقع بر اساس استانداردها آب معدني بايد از سفره‌هاي زيرزميني تامين شده و هيچ نوع آلودگي نداشته باشد و با اخذ مجوزهاي بهداشتي، در بطري پس از پر كردن آب در كارخانه پلمب شود. در عين حال در آب‌هاي معدني از روش‌هاي شيميايي براي تصفيه استفاده نمي‌شود در حالي كه آب‌هاي شربي كه در بطري عرضه مي‌شوند، مثل آب لوله‌كشي مراحل تصفيه را مي‌گذرانند و بر خلاف آب‌هاي معدني نيز حاوي املاح نيستند. پس هنگام خريد علاوه بر استاندارد بودن به برچسب روي بطري هم توجه كنيد، چون مصرف آب معدني به همه افراد توصيه نمي‌شود.
چه افرادي آب معدني نخورند؟
آب‌هاي معدني املاح و سختي زيادي دارند، مصرف آب‌هاي معدني براي بيماران كليوي و افرادي كه كليه‌هاي سنگ‌ساز دارند خطرناك است و مي‌تواند زمينه ايجاد سنگ را فراهم كند. همچنين بيشتر آب‌هاي معدني سرشار از سديم هستند و به همين دليل هم مصرف مداوم آنها به بيماراني كه فشار خون بالايي دارند، توصيه نمي‌شود.

تصفيه‌كننده‌هاي خانگي؛ خوب يا بد؟
در سال‌هاي اخير ميزان فروش دستگاه‌هاي تصفيه آب افزايش چشمگيري پيدا كرده و بسياري از خانواده‌ها با خريد اين دستگاه‌هاي خانگي كه انواع مختلفي هم دارد، خيالشان را بابت سلامت آب مصرفي‌شان راحت مي‌كنند.
به طور كلي دستگاه‌هاي تصفيه‌كننده آب به دو گروه عمده تقسيم مي‌شوند؛ گروه اول كه ارزان‌قيمت‌ترند و بيشتر جنبه تبليغاتي دارند، كار مهمي انجام نمي‌دهند و فقط ذرات جزئي آب را مي‌گيرند كه البته مصرفشان هم مشكلي ايجاد نمي‌كند اما تصفيه‌كننده‌هايي كه با نام دستگاه‌ هاي تصفيه‌كننده سخت آب به فروش مي‌رسند علاوه بر تصفيه كامل آب، برخي مواد معدني را به آب شرب اضافه مي‌كنند.
نكته مهم اينجاست كه اين نوع دستگاه‌ها بر خلاف تبليغات سازندگانشان املاح مورد نياز بدن را تامين نمي‌كنند و براي همه افراد هم مناسب نيستند. به عنوان مثال، اين تصفيه‌كننده‌هاي آب براي كاهش سختي آب كلسيم اضافي آب را مي‌گيرند و هر چند به همين دليل موجب كاهش جرم در لوله‌هاي آب مي‌شوند، ولي با اين كار سديم جايگزين كلسيم در آب مي‌شود و بروز عوارضي براي مصرف‌كنندگان را به همراه دارند البته آبي كه با اين دستگاه‌ها تصفيه مي‌شود شور نيست ولي به دليل سديم زياد (مثل آب معدني‌هاي مشابه) سلامت بيماران قلبي و فشار خوني را به خطر مي‌اندازد و در افراد سالم هم مي‌تواند زمينه پرفشاري خون را فراهم كند.

آب را بجوشانيم يا نجوشانيم؟
گاهي اوقات در مسافرت‌هاي تابستاني با مشكل كمبود آب شرب روبه‌رو مي‌شويم. البته خيلي‌ها با جوشاندن آب چاه يا چشمه به صورت موقت هم كه شده اين مشكل را حل مي‌كنند. آيا اين كار باعث تصفيه آب مي‌شود؟ به گفته دكتر سماك، هرچند بسياري از كارشناسان جوشاندن آب لوله‌كشي را يكي از مهم‌ترين روش‌هاي از بين بردن آلودگي ميكروبي آب شرب مي‌دانند، اما تركيبات ديگري مثل نيترات كه اتفاقا سرطان‌‌زا هم هست در نتيجه حرارت و جوشيدن از بين نمي‌رود.
به عبارتي مهم‌ترين مواد محلول در آب را املاح سديم، كلسيم و منيزيم تشكيل مي‌دهند و با جوشاندن آب فقط املاح تجزيه شده و از ميزان سختي آب كم مي‌شود و ميكروب‌ها از بين مي‌روند، اما آب جوشيده صد درصد سالم نيست و نمي‌توان با جوشاندن صرف از سلامت آب مطمئن شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.