فوايد شير براي سلامتي

رژيم هاي غذايي و برنامه هاي تمريني براي افزايش و كاهش وزن

فوايد شير براي سلامتي

۵۵ بازديد

چرا خوردن شير توصيه مي شود؟

 

شير يك نوشيدني بسيار مغذي است كه سرشار از كلسيم، پروتئين، ويتامين هاي گروه B، خصوصا ويتامين B2 بوده و براي سلامت بدن لازم و ضروري است. اين نوشيدني بسيار آسان استفاده مي شود و افراد مي توانند در وعده غذايي صبحانه و يا ميان وعده هاي غذايي از آن بهره ببرند.

 

تفاوت شير با ساير لبنيات

 

در بين فرآورده هاي لبني ارزش غذايي ماست بسيار نزديك به شير است. حتي به اعتقاد من به دليل انجام فرآيند تخمير اين ماده مغذي تر و استفاده از آن در كنار وعده هاي غذايي بسيار مطلوب است اما در مورد ديگر لبنيات بايد گفت كه دوغ و پنير به دليل اضافه كردن نمك كمتر توصيه مي شود خصوصا افرادي كه با مشكل فشار خون مواجه هستند. در خصوص كشك نيز لازم به ياد آوري است كه در زمان توليد، اين فرآورده لبني مقداري از ويتامين B2 خود را از دست مي دهد اما در هر صورت تمام لبنيات براي بدن مفيد هستند و بايد در رژيم غذايي قرار داده شوند. از اين رو توصيه مي شود در صورت در دسترس نبودن هر يك از اين لبنيات در وعده هاي مختلف غذاي ديگري را جايگزين آن كنند.

 

مصرف شير چقدر باشد؟

 

ميزان مورد نياز افراد مختلف با هم تفاوت دارد. كودكان زير ۷ سال بايد روزانه ۵/۱ ليوان استفاده كنند. نوجوانان در سن رشد و بازه سني ۷ تا ۱۲ سال بايد دو ليوان و پسرها در سن بلوغ به ۳ ليوان در روز و دختران در اين سن به ۵/۲ ليوان شير در روز احتياج دارند. خانم هاي شيرده و باردار بايد روزي ۵/۳ ليوان شير در رژيم غذايي خود داشته باشند و افراد بزرگسال روزانه ۲ ليوان نياز دارند. البته به جاي شير مي توان از مقادير مشابه ديگر لبنيات نيز بهره برد.

 

شير را نمي توانيد هضم كنيد؟

 

به هيچ عنوان نبايد شير از وعده ها و ميان وعده هاي غذايي حذف شود، حتي اگر هضم آن براي افراد سخت باشد. البته امروزه راه هاي زيادي براي افرادي كه نمي توانند لاكتوز شير را هضم كنند وجود دارد. به طور مثال استفاده كردن از قرص هاي آنزيم براي هضم لاكتوز يا استفاده از شيرهاي كم لاكتوز موجود در بازار. البته اين افراد مي توانند ماست را در صورت تمايل جايگزين شير مصرفي روزانه خود كنند.

 

شير كم چرپ يا پر چرب؟

 

مطمئنا شير كم چرب. براي افراد معمولي كه مشكل خاصي مانند چربي خون بالا ندارند شير ۱.۵ درصد چربي بسيار مناسب است. البته امروزه شيرهاي ۰.۵ درصد چربي هم در بازار يافت مي شود اما به اعتقاد من در صورتي كه فرد از تحرك كافي برخوردار باشد و بيماري زمينه اي نداشته باشد مي تواند از شير كم چرب ۱.۵ درصد استفاده كند. شير با چربي ۲.۵ درصد نيز به افرادي كه تحرك بالايي دارند مانند ورزشكاران يا افرادي كه شغلشان پرتحرك است، پيشنهاد مي شود.

 

شيركاكائو، شيرتوت فرنگي، شيرموز و شيرعسل، خاصيت شير را دارد؟

 

شيرهاي طعم دار براي افرادي كه طعم شير را دوست ندارند و يا بچه هايي كه براي خوردن شير بهانه مي تراشند، بسيار مناسب است. اضافه كردن ميوه يا عسل به شير چيزي از خاصيت اين ماده مغذي كم نمي كند. البته اضافه كردن كاكائو به شير تا حدي موجب عدم جذب كلسيم مي شود. به همين خاطر پيشنهاد مي كنيم در صورتي كه مايل به استفاده از شير كاكائو هستيد، ميزان كاكائو موجود در شير را كمتر كنيد و شير كاكائوي رقيق بنوشيد.

 

منبع: خواص شير

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.