آلبالو و خواص ميوه آن

رژيم هاي غذايي و برنامه هاي تمريني براي افزايش و كاهش وزن

آلبالو و خواص ميوه آن

۱ بازديد

آلبالو (نام علمي: Prunus cerasus) درخت و ميوه‌اي است بومي جنوب غرب آسيا و اروپا كه ميوه آن ترش مزه و سرخ رنگ است. بلندي درخت آن ۳ تا ۱۰ متر است. براي آلبالو خواص زيادي ذكر كرده‌اند كه از جمله مي‌توان به ارزش آن در درمان التهاب كليه، ناراحتيهاي كبد، معده و روده و نيز بيماري‌هاي تبدار اشاره كرد. دم كرده آلبالو خاصيت ادرار آور داشته و از قديم به ارزش آن توجه داشته‌اند. از اين ميوه براي تهيه آلبالو پلو، اشكنه آلبالو، شربت آلبالو و ترشي آلبالو و يكي از پر طرفدارترين ليكورهاي جهان ويشنوكا و موارد ديگر استفاده مي‌شود.


ارز غذايي آلبالو
صد گرم آلبالو ۱۶ گرم مواد قندي، ۰/۸۵ گرم پروتئين و ۸/۶ كالري دارد. بعلاوه صد گرم آن حدود ۵۰ ميلي گرم كلسيم، ۲۰ ميلي گرم فسفر، ۱ ميلي گرم آهن، ۴۰۰ واحد بين‌المللي ويتامين آ، ۰/۱۴ ميلي گرم تيامين، ۰/۱۲ ميلي گرم ريبوفلاوين، ۵ ميلي گرم ويتامين C و نيز مقداري سديم، منيزيم، پتاسيم، مس، روي و املاح ديگر دارد.
 
آلبالو براي چه اشخاصي خوب نيستكساني كه ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دير هضم مي‌شود.كساني كه از معده يا روده‌ها عليل هستند مي‌توانند آلبالوي پخته را به صورت كمپوت يا مربا مصرف كنند، البته در اين موارد آلبالو چون پخته مي‌شود، قسمتي از مواد حياتي خصوصا ويتامين‌هاي خود را از دست مي‌دهد ولي به آساني هضم مي‌شود. با وجود اين بعضي از كساني كه از جهت معده و يا روده‌ها عليل هستند، مي‌توانند هضم اين ميوه را تحمل كنند به شرطي كه صبح ناشتا به مقدار كم آن هم كاملا رسيده باشد، مصرف كنند.كساني كه ديابت دارند مي‌توانند به حد اعتدال آلبالو بخورند زيرا قند آلبالو از نوع لولوز است و اين قند را بيماران ديابتيك مي‌توانند جذب كنند.اشخاصي كه چاق هستند نبايد آلبالو را به عنوان دسر يا غذاي اضافي علاوه بر غذاهاي مخصوص رژيم خود مصرف كنند ولي به عنوان يك غذاي اصلي مي‌توانند از اين ميوه مصرف نمايند زيرا آلبالو داراي كالري كمي است و شيپور اشتهاي كاذب را خفه مي‌كند.
آلبالو براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي كليه بسيار مفيد است، از بروز نقرس و روماتيسم پيشگيري مي‌كند، ادرار‌آور است و از رسوب نمك در رگ‌هاي خوني جلوگيري مي‌كند و به كار منظم قلب نيز كمك مي‌كند. مصرف آلبالو، چربي خون، قند خون و فشارهاي اكسيداتيو را كه از عوامل اصلي بروز بيماري ديابت است، كاهش مي دهد.

خواص خوراكي آلبالوآلبالو براي اشخاصي كه طبع گرم دارند و يا دچار حرارت و گرمي شده اند مفيد است. ولي براي اشخاصي كه سرد مزاج هستند مفيد نمي‌باشد، مگر اينكه آن را با خوراكيهاي گرم و خشك مثل ادويه جات و زعفران مصرف شود. آلبالو براي رفع حرارت و تشنگي و دفع غلظت خون و دفع صفرا مفيد است. خون را صاف مي كند.
هرگاه آب آن را يا مرباي آن را با يك دهم رازيانه مخلوط كنند، جهت دفع سنگ مثانه و حرارت مثانه و سوزش مجاري ادرار بوسيله بول بسيار نافع است.
هرگاه مغر و دانه آن را خوب كوبيده و با پنجه مالش داده، و فتيله نرم از آن بسازند و در مجراي بول و ادرار بگذارند در صورت وجود جراحت و ناراحتي، آن را برطرف مي سازد و ادرار بدون ناراحتي دفع خواهد شد، و شاش بند را برطرف مي كند.


سردي آن بيشتر از گيلاس است و برعكس گيلاس خشك است. براي افراد گرم مزاج مناسب است و حرارت صفرا را فرو مينشاند.براي افرادي كه در گرما حالت تهوع پيدا مي كنند مناسب است و معده آنها را تقويت ميكند.افرادي كه سوزش ادرار بدون عفونت دارند،با مصرف آلبالو بهبود پيدا مي كنند.

ميوه آلبالو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.